Početak 20. veka je bio kolevka potrošačkog društva i principa masovne proizvodnje. Plakat, kao masovni proizvod, je svedok i instrument ove pojave.
Pariz je bio zavičaj plakata, a u njegovom srcu bili su Šere, Lotrek i Muha. Plakat je u tom trenutku bio afirmisan kao medijum ozbiljnih umetnika i stekao je veliku slavu.
U Nemačkoj i Italiji plakat se razvijao po potpuno nezavisnim linijama.
ITALIJA - plakat
Italijanska škola je bila klasičnog stila i predvodili su je Metlikovič, Hohenštajn i Dudovič.
Radili su plakate sa monumentalnim figurama koje su nosile poruke o brzini, higijeni, kulturi.
To su realistične trodimenzionalne figure muške i ženske, obično gole u kontrastu sa stilizovanim pozadinama ravne površine boje, u stilu 1890-tih., ali s kvalitetnim, jakim crtežom i bogatstvom boja.
Plakati su bili namenjeni reklamiranju robe široke potrošnje, prvi put svojim slikama ističu direktnu vezu između uzroka i posledice, spajajući realistični prikaz proizvoda i simbolizaciju njegovih osobina.
Metlicovitz - plakat za mesni narezak LIEBIG
Ideja snage prisutne kod bika i čoveka, suprtotstavljena je mekim oblacima.
MILANO - LEONETTO CAPPIELLO
Karijeru je počeo kao karikaturista i to mu je omogućilo da razvije poseban stil.
SAD - plakat
EDVARD PENFILD
Plakati za Harpers magazin, najuspešnije komponovanje slova i slike.
Martovsko izdanje Harpersa 1896.
VIL BREDLI - najpoznatiji američki dizajner lepe epohe. Njegov stil je postao zreo kroz seriju plakata za časopis Chap Book
i naslovne strane za Inland printer.
Usvojio je dekorativne ramove Wilijema Morisa i velike crne površine i bele u kontrastu sa finim linijama.
ENGLESKA - plakat
OBRI BIRDSLI - Britanac, radio je figure u prostoru bez perspektive. Kosu i kostim na figurama rešavao je flekama crne boje i belim površinama, oivičenim crnim tankim linijama ili grupisanim linijama koje prave sivu strukturu.
The Avenue Theatre iz 1894. pokazuje njegovu ekstremnu ekonomičnost i finese. Od plave i otrovno zelene napravio je zavese s velikim zelenim tufnama. NJihova transparentnost je prikazana vertikalnim belim linijama haljine i belim površinama ruku i ramena. Masa kose i haljine definisana je tankom belom linijom koja izbija iz površine plave pozadinske boje. Japanski oblik slova The Avenue Theatre daje im značaj slike.
The Avenue Theatre |
BRAĆA BEGARSTAF / Beggarstaff / - Džejms Prajd i Vilijem Nikolson
Bliski rođaci i priznati umetnici. 1890. godina zajedno rade plakate.
Stvorili su nov karakter u izrazu plakata, praveći kolaže. Isecali su oblike i siluete i svodili svaki likovni element na najjednostavniji mogući izraz. Integrisali su tekst sa još robusnijom upotrebom ravne površinske boje nego što je to radio Birdsli. Rešenja su im uglavnom bila asimetrična, s teškim slovima upotrebljenim radi ravnoteže glavnoj masi slike. Plakati su bili svedeni na dve do tri boje.
Plakat je širom Evrope dostizao status kulta. Pojavila se moda skupljanja plakata. Pojavljuju se klubovi kolekcionara plakata, kritičari plakata, galerije plakata, časopisi o plakatima i trgovci plakatima. Crtajući slova svojom rukom i preuzimajući odgovornost za svaki element dizajna umetnici su radili posao grafičkog dizajnera.
Ovakav trend u shvatanju plakata, gde su ilustracija i tekst još uvek odvojeni, sa ilustracijama koje su simbolične i neodređene, a tekst jasan, nije opstao u periodu od Jugendstila do Bauhausa. U to vreme preovaldali su francuski realizam i nemački ekspresionizam. Dizajn plakata otišao je na potpuno drugu stranu.
No comments:
Post a Comment