Nađi na blogu:

Saturday

LEONARDO, beleške sa predavanja Angeline Milosavljević, 2013.

Leonardova DAMA SA HERMELINOM je značajna zbog njenog pogleda u stranu. Ovu novinu je Leonardo kasnije upotrebio kod Mona Lize. Kasnije će Bernini u svojoj skulpturi koristiti ovaj Leonardov prikaz osobe koja gleda negde sa strane.

Dama sa hermelinom - pogled u stranu

POKLONJENJE KRALJEVA/mudraca [WIKI], firentinska renesansa se oslanja na crtež. Tada se crtež koji ima šrafuru smatrao slikom! Firentinci prvo crtaju pa posle boje.
Odlika venecijasnkog slikarstva je ALLA PRIMA, slikanje odmah na platnu. To ćemo videti kod Ticijana, Veronezea, Đorđonea. Venecijanci boje prvo pozadinu, pa onda preko boje rade detalje koji su blizu.
(BAROKNI KARAVAĐIZAM, krajnji naturalizam, realizam.)

Poklonjenje kraljeva - firentinska škola, crtež koji se kasnije boji
Leonardo se interesuje za ono što vidimo, tj. kako oko vidi, a oko ne vidi jasno liniju.Finim slikanjem svetlosti i senke ukida jake kontraste,to se desilo samo kod njega.Izmaglica ili SFUMATO.
- humanizacija lika u portretu
- nema statičnosti, uvodi pokret (njegov traktat priča o tome kako gleda,kakostudirapokret, crtaj ljude!)

BOGORODICA U PEĆINI, sfumato - efekti svetlosti u tami. Ovo je prva PIRAMIDALNA KOMPOZICIJA - Leonardo je uvodi. Zahvaljujući ovakvoj kompoziciji nastaje renesansa! Odlika visoke renesanse.

Sacra conversazione - sveti razgovor, razgovor koji je izmišljen.

Bogorodica u pećini

TAJNA VEČERA, dovršio trend tadašnjeg slikarstva - PRODUŽENJE PERSPEKTIVE PROSTORA u kom je slika.
Prikaz skromne večere ima simbolički smisao. Monasi u manastirskoj trpezariji koji tu obeduju ne smeju da se žale na slabu hanu i skromnost uslova u kojima bivstvuju, uvek ih gleda Isus koji ih podseća daje on tako živeo..
Dakle, Leonardo je do vrhunca, do kraja razvio produžetak realnog prostora, ujedinio iluziju i stvarnost, uveo iluziju u stvarnost.


Tajna večera -
produžetak perspektive u prostoru


MONA LIZA - ruke, detalj. Posle čišćenja slike pokazalo se da je veoma bogata koloristički.
Leonardo je radio za Francuze u Milanu, a kad su ih Italijani isterali, nigde nije mogao da nađe posao, pa ju je odneo u Franusku sa ostalim svojim delima..
-Zahvaljujućikopijama iz onog vremena možemo zaključiti da je bila koloristički mnogo bogata.

Kod Leonarda je humanizacija lika izvanredna!


No comments:

Post a Comment